En fiskolists sanningar

En fiskolists sanningar!

Vi är tre fiskolister som blivit vänner genom vårt gemensamma intresse för kustfiske efter havsöring. vi kommer att turas om att göra lite inlägg här om vår ofta lönlösa jakt på havets silver. Vi som kommer att skriva är Mattias och Claes från Växjö som ständigt smider på planer hur och när de skall komma till kusten, Samt Ola som har förmånen att ha en havsöringsproducerande pärla på sin bakgård i form av Ljungbyån i Hossmo

Driva 2017

FiskepassPosted by Seatrout.nu Thu, July 06, 2017 12:35:46
Strax efter att små grodorna ekat i dalgångarna och sista supen inmundigats ta vi sikte mot landet i väst. I år blev resan ytterligare två dagar lång pga att startplatsen för turen var Glenntown(Läs Göteborg).
Ja, att resan upp till Driva skulle ta tid det förstod vi tidigt! Redan vid första avtagsvägen tyckte vår eminenta chaufför, som vi kan kalla Full koll att vi skulle söderut!

Ja efter att ha trasslat oss loss från riktning Malmö och nu se skyltar mot Oslo kändes det ok! Men solen sken och glassbegäret tryckte på! Ja värst var det nog hos Vår vän Kvarten( ja det sägs att han ha mat/glassbegär en gång i kvarten). Som tur var är detta bara en myt! Får då hade resan tagit ytterligare ett par dagar!

Första stoppet var vid denna rastplatsen! Tänk om alla rastplatser kunna ha denna vyn!
Dock syntes ingen lax i älven av förklarliga skäl.
Resan gick vidare över magnifika Dovrefjäll och vid Oppdal tog vi sikte ner mot Sunndalsöra och Elverhoi. Ja, man kan väl säga att vi upplevde Gröa lite varje dag! eller vad säger ni gubbar? Ni som ej varit där bör uppleva detta i verkligheten, ett kort säger inte mycket i sammanhanget.
På vägen ner stannade vi till vid ett spektakel som miljödirektotatet spenderat 60 miljoner kronor på. En fiskspärr som med blotta ögat ej fungerade! här kan man snacka om att slänga pengarna i sjön! Tanken är att man skall rotenonbehandla älven och dess tillopp i hopp om att bli av med gyrobakterier. Då krävs det att ingen lax kan ta sig uppströms detta hinder, vilket de gör! Jag, Kvarten och Full koll hade troligen inte behövt 60 miljoner för att räkna ut detta. Att bli av med gyrot förstår jag att de vill, men fortsättning följer...Första natten bor vi i en liten stuga innan vi inkvarterar i vår egen lodge -Elverhoi. Budskapet för veckan var solklart! Ingen mask el annat plåtdravvel på spöt denna veckan.
Vi fick finbesök av självaste Bridgeman som berättade anekdoter om fisket och bergen runt trakten. På bred engelsk dialekt förklarade han att det var viktigt att hålla koll på termometern som fanns på ett av bergen. Med stort hopp om laxfrossa somnade vi i snarkhytterna. Ja i vart fall 2 timmar sov undertecknad. Innan kylan bet tag i en, så pass att det fick bli sova i kläder modellen. Upptinad och klar får Kvarten ,Full koll och jag möjligheten att börja vårt fiske i Storpool! Finns få platser som jag upplevt som är så vackra och magiska! Jo, då fisk fanns det också!Bröderna Danielsson fiskade både flyt, intermediate och sjunk med goda resultat! Med respekt för mina vänner så slipper de vara med på kort! Men fina fångster fick de allt! Grattis än en gång! Ja nu undrar ni så klart hur sr det ut i Stoorpool! Nedan kan ni får en liten föraning om hur det se ut en solig dag , med lite tussmoln! Absolut inte fördelaktigt fiskeväder, men man kan ej få allt i livet!I detta fina hus huserade vi under en vecka och jag njöt i fulla drag varje minut och varje sekund( ja, nästan i vart fall).Vissa i gänget fick en fin dubble, inte alla som lyckas med att kroka sig själv två gånger under en vecka. Som tur var ingen allvarlig krokning och inte någon tuff fight! man kan kort och gått säga att bytet slet sig från kroken! smileyDagarna gick och det som började bra såväl väder som fiskefångster avtog! Men se på fan mitt på dagen i strålande solsken suger det till i laxaspöt och ganska omgående förstår jag att detta är något utöver det vanliga. När jag fightat upp fångsten till ytan undrar jag kort och gått på spänd lina, motljus och 20 meter lina att det som fastnat är udda! Dra hem linan och inser att jag lyckats med konststycket att fånga den utrotningshotade laxbonken. En något udda fångst till mitt konto!Efter att ha svettats ett par dagar i strålande sol och 25-27 graders värme så var det riktigt skönt att bedriva kvälls och nattfiske på favoritplatsen. Dock var laxen svårfångad!Men en och annan blev det allt!Näst sista dagen bestämde jag mig för att ta tjuren i hornen och ta djävuls vägen ner till Scogan Island. Ja anledningen till mitt namn på vägen är dess lutning på stigen och värmen i kombination! väl nere så ser jag fisk uppe ganska omgående och spänningen stiger då med automatik i kroppen.Tjo ho vad känslan stämde! För plötsligt suger det tag i spöt något så förjävligt som jag aldrig varit med om! Laxen ta och simma nedströmms en bra bit och efter 10 minuter har jag den inne vid land. Då inser jag att håv, kompis hade varit bra att ha! För denna bjässen leker man inte med! Men jag gör ett första försök som resulterar i att fisken sticker ut i strömmen utanför mig, få in den på sidan ytterligare en gång. Nu är den väl ändå trött tänkte jag, men icke. Då görs nästa rusning uppströms Lyckas få stop på detta spektaket och få ner muskelpaketet som nu äntligen ser ut att vara trött. Men en spölängd ut vid tredjeförsöket så ville min vän och kroken något annat! Tjong säger det och flugan lossnar!Nu kom vi till det där med njutning! Just då var jag förbannad på kroken som ej stod pall för min drömlax. Nu i efterhand ser jag mig besegrad av en värdig vinnare!
Dagarna fortlöpte och innan vi lämnade Driva var vi tvungna att desinficera vår utrustning!

Att inte sprida smitta vidare till andra vattendrag tycker jag är en självklarhet, men vilket skämt! I Viron s skulle vadare, skor och övrig utrustning som varit i kontakt med älvens vatten rengöras. Vid påbörjat fiske anmälde vi oss och när vi checkade ut betalade vi 100 kr för detta. Men tror inte att de hade rätt namn , tel:nr etc på oss. Så utan ordning får de aldrig bukt med sitt Gyro. Vem checkade att detta gjordes -Ingen Visste de vilka som fiskade i kortvattnen -nej, Hur gjorde de lokala fiskarna som fiskade mellan älvarna, ja de var inte heller flitiga att besöka denna platsen.Men plikttrogna och rättfärdiga gjorde vi allt för att ej sprida smittan vidare! ja vissa av oss lite mer än andra. Kvarten tvättade även hemresekläderna av misstag!

Nu väntade resan hem som gick bra ändå fram till Strömstad. Då tror jag allt att längtan efter Norgefiske var allt för stor i vår vän Full koll , som tog fel avtagsväg och istället för Göteborg stå det åter Oslo på skylten! Ja nu är vi hemma!

Väl hemma möts jag av att trafikverket lekt i "min" kära hemmaå! efter ett snabbt samtal med en utomordentligt duktig person på Länsstyrelsen så slutar detta miljöbrott inom en timme. Så to be continued!Nu längtar jag efter nästa fiskepass och vem vet, det kanske blir lax i Sverige. Eller varför inte Öring, abborre, gös el gädda!

Hooked on fishing
Ola Sennefjord

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.