En fiskolists sanningar

En fiskolists sanningar!

Vi är tre fiskolister som blivit vänner genom vårt gemensamma intresse för kustfiske efter havsöring. vi kommer att turas om att göra lite inlägg här om vår ofta lönlösa jakt på havets silver. Vi som kommer att skriva är Mattias och Claes från Växjö som ständigt smider på planer hur och när de skall komma till kusten, Samt Ola som har förmånen att ha en havsöringsproducerande pärla på sin bakgård i form av Ljungbyån i Hossmo

Kan aldrig få nog!

FiskepassPosted by Seatrout.nu Mon, November 27, 2017 14:46:49

Ja, som så många gånger förr ta det tag osedvanligt lång tid mellan blogginläggen! Det är en evinnerlig tur att antalet blogginlägg ej speglar antalet fiskepass. Då hade fiskolistkroppen varit i total dekadens! Vi fortsätter där vi slutade sist!

För redan på resan hem från Driva började fisketarmen värka! Efter att mentalt bestämt mig för att avstå Drivafisket 2018 så var och är det ett svårt beslut att ej traditionsbundet återse denna fantastiska miljö.

Ja, resan hem bestod i att passera många tänkbara fiskevatten, vilket är smärtsamt för en fiskolist. Lite som att få en trekrok i örat, el vad säger du … alias Full koll alt Blyjohan!

Väl hemma i stundens allvar tog det inte många dagar innan man var tillbaka på banan. Men varje dag hördes skriken från fiskerummet- släpp ut mig, släpp ut mig!

Ja, nu var det fiskespöna och inte hustrun som skrek, vill dementera dessa eventuella rykten omedelbart!

Nej, abborre och gäddspöna hade saknat mig! Nu hade det varit laxflugspöt som fått nöta. Så jag kände mig välkommen hem på alla plan!

Att ställa klockan på 04:00 för att fiska innebär inga som helst svårigheter! Hade det däremot gällt räfsning av löv alt skottning av snö hade nog klockan tystnat omgående och f.n vet om den överlevt!

Skepparn Peter och jag var uppe innan solen, i hopp om att lura en sommargädda! Inte ens bonnens tupp hade vaknat. Han kan inte vara ett dugg fiskeintresserad!Då hade även tuppen varit vaken!

Vi nötte av halva sundet men utan resultatet. Men varje kast är man närmre sin drömfångst, sägs det! Och just många kast blev det !

Men få saker slå att vara vaken och se soluppgången och skådespelet i djurvärlden som spelas upp in real life. Att käka frukost med ett gäng morgonpiggar havsörnar seglande över en är obeskrivlig känsla!

Sundets Gäddor var inte alls på hugget i sommarvädret, vilket gjorde att vi bytte fiskeställen och utrustning! Vi körde till kända abborrehak och la undan gäddpåkarna för att finlira med borrespöna. Det visade sig omgående att det sega fisket som alla talat om tagit paus! Vi fick uppleva en huggsexa de luxe. Men säg den lycka som vara för evigt! Huggsexan slutade som att trycka på en STOP-knapp efter 1 tim. Efter ett tag gav vi upp och körde hem till våra utvilade familjer och käkade frukost del 2.

Efter denna tur intogs en fiskedvala! Där vatten i olika dags former ändå stod på agendan. Regnvatten skulle sparas för bevattning även om vattenbristen ej var som 2016 så var den påtaglig.

Dagarna följdes därefter upp av lite fiskedvala i vattnets tecken! el vattnets icke vara som tyvärr blivit en allt för vanlig syn!Inte ens kon har något att dricka!

Ja, ut i naturen och längs regionens vattendrag, nytt jobb och nya möjligheter! Projektsamordnare för levande vattendrag- ett drömjobb. Efter en stunds förprojektering var det raka vägen ut i spenaten!

Kan i skrivande stund säga att projektet i skrivande stund genomfört 22 lekbottnar och åtskilliga ståndplatser för havsöringarna i regionen. Ja ,som ni förstår kretsat allt om vatten på alla plan en god stund nu! PÅ jobb och även på fritid. Blir man då trött på det! Nej absolut inte! Att få jobba med det viktigaste i världen är en ynnerst!

Efter ännu en stunds fiskefrånvaro riktade Peter och jag in oss på ett okänt( ja, jag tänker ej avslöja fiskeplatsen) storgäddvatten. Vi plan var att fiska på ekon el bananer som en del av er kalla det hela! Tyvärr verkar det som om bananjävlarna hamnat i båten. För bananer i form av ekon var det många av, men hugga ville de inte. Antingen var de mätta alternativt bara ute för att jävlas! Men ack den som ge sig! Trägen vinner! Efter nötande hittar vi några vänliga pikes som blev attraherade av vår utrustning! Ja i vart fall det vi hade i slutet av linan! En banan var så pass nyfiken på vår utrustning att den fick bekänna färg! Shimanorullen skar ihop de luxe och låter numer mer som en stenkross! Hur stor den nypiercade firren vägde får vi dock aldrig svar på!

Efter att ha skyllt på alla olika anledningar till att jag lämnat flugspöt hemma de senaste turerna var det så dags att ge det en chans! Påbonäs battle 2018 planerades in och 4 fisketokar intog stugani Paradiset!

Som på alla fiskeresor är umgängestiden nog så viktig som fisket. Fredagskvällen bjöd på vad resten av helgen också skulle bjuda på - blåst!

Målet vara att lura havsöring på fastlandssida, men med pålandsvindar på upp emot 18m/s var det en match att överhuvudtaget ge sig ut. Detta slutade med att gänget beslutade sig för att passera bron till Öland i hopp om bättre lycka. Vädret skall väl inte sägas vara bättre, men det fanns i vart fall läplatser. Dock ingen havsöring! Det enda som påminde om att det fanns fisk i sundet var de strandnära näten och ett gäng nyfikna sälar! Påbonäs Battle 2018 visade sig bli ett battle extreme. Stormnbyar och västlig pålandsvind gjorde att skiten i vattnet gjorde det ofiskbart på fastlandssidan.

Detta gjorde att havsöringsgänget något motvilligt ändrade artjakt och föll i gäddfällan! Just denna helg visade det sig vara gäddtävling så vi visade oss ej vara ensamma vid kusten trots årets skitväder. Vi besökte ett gäng fina gäddlokaler och njöt av frisk luft och mäktiga naturskådespel, där huvudrollsinne höll sig undan våra nyskapade alster i olika format.

Helgen gav hela gänget det fula namnet och det var bara att bocka och buga till moder natur som än en gång stod som vinnare.

Efter att ha sugit på de nyupptäckta fiskelokalerna ett tag gjorde jag ett kärt återbesök söderut i Sverige och hade då bara med mina flugspön och kors i taket. Sjutton vet om inte det är melodin! En landad öring och 3 fina gäddor inom en 3 timmars period. Det får man allt vara nöjd med!

Senhöstfisket har sen bjudit på några fina resor med skeppare som Peter och KebabMattis! Resultaten har inte heller skämt för sig! De fina gäddorna börja vakna till liv, så om vädret ej gör sundet till ett ishav finns det hopp om fler gäddpass! Och varför inte lura en havsöring innan jul!

Ha nu en riktigt GOD JUL och ett önskar er alla ett riktigt skitfiskeår 2018

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post8

Driva 2017

FiskepassPosted by Seatrout.nu Thu, July 06, 2017 12:35:46
Strax efter att små grodorna ekat i dalgångarna och sista supen inmundigats ta vi sikte mot landet i väst. I år blev resan ytterligare två dagar lång pga att startplatsen för turen var Glenntown(Läs Göteborg).
Ja, att resan upp till Driva skulle ta tid det förstod vi tidigt! Redan vid första avtagsvägen tyckte vår eminenta chaufför, som vi kan kalla Full koll att vi skulle söderut!

Ja efter att ha trasslat oss loss från riktning Malmö och nu se skyltar mot Oslo kändes det ok! Men solen sken och glassbegäret tryckte på! Ja värst var det nog hos Vår vän Kvarten( ja det sägs att han ha mat/glassbegär en gång i kvarten). Som tur var är detta bara en myt! Får då hade resan tagit ytterligare ett par dagar!

Första stoppet var vid denna rastplatsen! Tänk om alla rastplatser kunna ha denna vyn!
Dock syntes ingen lax i älven av förklarliga skäl.
Resan gick vidare över magnifika Dovrefjäll och vid Oppdal tog vi sikte ner mot Sunndalsöra och Elverhoi. Ja, man kan väl säga att vi upplevde Gröa lite varje dag! eller vad säger ni gubbar? Ni som ej varit där bör uppleva detta i verkligheten, ett kort säger inte mycket i sammanhanget.
På vägen ner stannade vi till vid ett spektakel som miljödirektotatet spenderat 60 miljoner kronor på. En fiskspärr som med blotta ögat ej fungerade! här kan man snacka om att slänga pengarna i sjön! Tanken är att man skall rotenonbehandla älven och dess tillopp i hopp om att bli av med gyrobakterier. Då krävs det att ingen lax kan ta sig uppströms detta hinder, vilket de gör! Jag, Kvarten och Full koll hade troligen inte behövt 60 miljoner för att räkna ut detta. Att bli av med gyrot förstår jag att de vill, men fortsättning följer...Första natten bor vi i en liten stuga innan vi inkvarterar i vår egen lodge -Elverhoi. Budskapet för veckan var solklart! Ingen mask el annat plåtdravvel på spöt denna veckan.
Vi fick finbesök av självaste Bridgeman som berättade anekdoter om fisket och bergen runt trakten. På bred engelsk dialekt förklarade han att det var viktigt att hålla koll på termometern som fanns på ett av bergen. Med stort hopp om laxfrossa somnade vi i snarkhytterna. Ja i vart fall 2 timmar sov undertecknad. Innan kylan bet tag i en, så pass att det fick bli sova i kläder modellen. Upptinad och klar får Kvarten ,Full koll och jag möjligheten att börja vårt fiske i Storpool! Finns få platser som jag upplevt som är så vackra och magiska! Jo, då fisk fanns det också!Bröderna Danielsson fiskade både flyt, intermediate och sjunk med goda resultat! Med respekt för mina vänner så slipper de vara med på kort! Men fina fångster fick de allt! Grattis än en gång! Ja nu undrar ni så klart hur sr det ut i Stoorpool! Nedan kan ni får en liten föraning om hur det se ut en solig dag , med lite tussmoln! Absolut inte fördelaktigt fiskeväder, men man kan ej få allt i livet!I detta fina hus huserade vi under en vecka och jag njöt i fulla drag varje minut och varje sekund( ja, nästan i vart fall).Vissa i gänget fick en fin dubble, inte alla som lyckas med att kroka sig själv två gånger under en vecka. Som tur var ingen allvarlig krokning och inte någon tuff fight! man kan kort och gått säga att bytet slet sig från kroken! smileyDagarna gick och det som började bra såväl väder som fiskefångster avtog! Men se på fan mitt på dagen i strålande solsken suger det till i laxaspöt och ganska omgående förstår jag att detta är något utöver det vanliga. När jag fightat upp fångsten till ytan undrar jag kort och gått på spänd lina, motljus och 20 meter lina att det som fastnat är udda! Dra hem linan och inser att jag lyckats med konststycket att fånga den utrotningshotade laxbonken. En något udda fångst till mitt konto!Efter att ha svettats ett par dagar i strålande sol och 25-27 graders värme så var det riktigt skönt att bedriva kvälls och nattfiske på favoritplatsen. Dock var laxen svårfångad!Men en och annan blev det allt!Näst sista dagen bestämde jag mig för att ta tjuren i hornen och ta djävuls vägen ner till Scogan Island. Ja anledningen till mitt namn på vägen är dess lutning på stigen och värmen i kombination! väl nere så ser jag fisk uppe ganska omgående och spänningen stiger då med automatik i kroppen.Tjo ho vad känslan stämde! För plötsligt suger det tag i spöt något så förjävligt som jag aldrig varit med om! Laxen ta och simma nedströmms en bra bit och efter 10 minuter har jag den inne vid land. Då inser jag att håv, kompis hade varit bra att ha! För denna bjässen leker man inte med! Men jag gör ett första försök som resulterar i att fisken sticker ut i strömmen utanför mig, få in den på sidan ytterligare en gång. Nu är den väl ändå trött tänkte jag, men icke. Då görs nästa rusning uppströms Lyckas få stop på detta spektaket och få ner muskelpaketet som nu äntligen ser ut att vara trött. Men en spölängd ut vid tredjeförsöket så ville min vän och kroken något annat! Tjong säger det och flugan lossnar!Nu kom vi till det där med njutning! Just då var jag förbannad på kroken som ej stod pall för min drömlax. Nu i efterhand ser jag mig besegrad av en värdig vinnare!
Dagarna fortlöpte och innan vi lämnade Driva var vi tvungna att desinficera vår utrustning!

Att inte sprida smitta vidare till andra vattendrag tycker jag är en självklarhet, men vilket skämt! I Viron s skulle vadare, skor och övrig utrustning som varit i kontakt med älvens vatten rengöras. Vid påbörjat fiske anmälde vi oss och när vi checkade ut betalade vi 100 kr för detta. Men tror inte att de hade rätt namn , tel:nr etc på oss. Så utan ordning får de aldrig bukt med sitt Gyro. Vem checkade att detta gjordes -Ingen Visste de vilka som fiskade i kortvattnen -nej, Hur gjorde de lokala fiskarna som fiskade mellan älvarna, ja de var inte heller flitiga att besöka denna platsen.Men plikttrogna och rättfärdiga gjorde vi allt för att ej sprida smittan vidare! ja vissa av oss lite mer än andra. Kvarten tvättade även hemresekläderna av misstag!

Nu väntade resan hem som gick bra ändå fram till Strömstad. Då tror jag allt att längtan efter Norgefiske var allt för stor i vår vän Full koll , som tog fel avtagsväg och istället för Göteborg stå det åter Oslo på skylten! Ja nu är vi hemma!

Väl hemma möts jag av att trafikverket lekt i "min" kära hemmaå! efter ett snabbt samtal med en utomordentligt duktig person på Länsstyrelsen så slutar detta miljöbrott inom en timme. Så to be continued!Nu längtar jag efter nästa fiskepass och vem vet, det kanske blir lax i Sverige. Eller varför inte Öring, abborre, gös el gädda!

Hooked on fishing

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post7

Drömfirren - Ola = 0-1

FiskepassPosted by Seatrout.nu Thu, February 23, 2017 18:25:14
Har haft svårt att smälta att jag brände min drömfisk i lördags! Att jag dessutom tappade 2 små sprall där utöver gör att självförtroendet fick sig en törn! Men likt en hästtokig hen som nyss ramlat av hästen så är det bara på att igen!

Körde ner allt som hastigast för att se om min shimanorulle ville sköta sig idag!
För efter lördagens otursrunda så blev det en uppföljning av detta i söndags. Om möjligt än värre, för då ville inte Mr Shimano att jag skulle ha ngn backspärr. Kan säga att i stormvindar och utan backspärr är det vare sig lätt el roligt att fiska. Mr Shimano fick sig en omgång när han väl kom hem och en rejäl utskällning. Så sedan i söndags har Mr legat och tjurat nere i fiskerummet.
Men i dag är han förlåten!
Efter att ha fikat med övriga familjen så stod valet mellan fiske och en Pirates of Caribian film. Ganska omgående börja kroppen får sådana där fiskolismspasmer. Ja, ni likasinnade kan nog förstå det hela!
Plockade ihop mina grejer och körde ner till min kära å. Tog några kast på samma plats som gav så bra hugg i lördags. Där visade sig att ingen var hemma idag! Bara att förflytta sig en bit och testa andra huggplatser. Första kastet så hugger det till rejält! En fisk som får slirbromsen att jobba och sjunga likt en hes ängel. Sång som jag gillar! Efter några minuter visar sig dagens silver brud. Bestämde mig redan då, att idag är det jag som skall vinna! Lugn Ola var bara lugn. Efter en stunds fight så är hon uppe.
Mäter och väger silvertorpeden 67cm och 3,5kg. Vilket fulton tänkte jag redan då! och bestämde mig då för att göra något ovanligt. I dag behåller jag fisken!

Väl hemma så inspekteras fisken grundligt av Molly som tycks uppskatta den nya tjejen!
kontrollväger firren igen. Jodå, den väger 3,5kg!
Vid rensning så formligen sprängs fisken! Magsäcken var formligen sprängfylld med småfisk!

I morgon är det nya tag igen!

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post6

Drömfisken som ville annat!

FiskepassPosted by Seatrout.nu Sat, February 18, 2017 18:10:17
Efter några sömnlösa och fiskeabstinenta dygn var det äntligen dags!
Isläget gjorde att vi, jag och Peter riktade vårt fiske på Havsöring i kära Hossmo.
Första passet för Peter, som jag hoppas blev taggad av denna mytomspunna silvertorped.
Om min hustru visste hur jä.la rätt hon hade när hon sa: Fiskarna är nog smartare än dig eller har du otur. Alternativt så är du en riktigt djurvän. Ja, den sammanfattningen skulle kunna räcka för detta inlägg. Men kära Linda nästa gång kan du väl säga något annat, för dina häxkonster tycks funka allt för bra! kanske skall du hänga med nästa gång rent utav!
Ganska omgående suger det till i spöt. Sådär som bara en go öring kan får det att kännas!
Japp, tänker jag och sneglar mot Peter för att i ögonblicket efter tappa min första öring för dagen. Nåväl det finns fler och de är här nu tänker man just denna stund!
ganska omgående tappar Peter en öring som virvlar av i ytan. Mycket synd, för det hade varit debutöringen i ån. Vi flyttar oss en liten bit för att låta stället vila en stund. Andra kastet suger det till och en lycka hinner sprida sig i kroppen. Men lika snabbt som denna känsla drabbar mig byts den mot en seger för öringen. Två hugg och båda släpper, va fan skall det bli av denna dagen!
Peter nöter på trots sin gamla krigsskada och ömmande muskelfäste så trotsa han smärtan likt en vingklippt kolibri! Men även vi fiskolister måste pausa ibland. Då är det tur att det finns gofika som kan njutas av i underbar natur , men underbar musik i ens öron. Ja, naturens musik i form av strömmande vatten och sjungande fåglar toppar Spotify många gånger om!

Efter fikat smyger vi tillbaka där dagen började och ganska snart får jag jordens hugg. Inte säker på vad det är förrän efter ett par minuter. Då visar sig min drömfisk, en silver blank öring på 75-80cm. Ingen slips denna gången,, utan en fisk i drömkondition. Inser att den blir mycket svår att landa där jag stå, så tråckla mig nedströms för att kunna landa denna drottning. Nu skulle man haft en långskaftad håv tänker man. Men efter en stund är hon inne vid land (ja, jag hinner se att det är en hona)!
Gutt tänker jag, böjer mig ner för att landa drömfisken, då gör havets silver drottning en rejäl rusning uppströms och kampen fortsätter. Ytterligare 7-8 minuter kamp så är hon åter på plats. Äntligen tänker jag och greppa stjärtspolen!
Men kampviljan och energin var allt annat än slut! Silverdrottningen rusar ut nedströms längs ytan och rustar och hoppar likt en ilsken tjur!
Rätt som det är släpper det!

Vrålet från mig och ordharangen därefter väckte nog de flesta inom en mils radie! Hur kunde detta ske, gick tafsen, gick linan el vad hände!
Ja vad gick fel står man där och tänker en kort stund.
Vevar smått frustrerad in linan och upptäcker att draget faktiskt är kvar!
Väl uppe så ser jag att min trekrok förvandlats till en tvåkrok.
Detta har aldrig hänt mig med nya fräscha friska orginalkrokar på ett rapalawobbler, men tydligen går det.

Så ni som lyckas få upp den nypiercade silverdrottningen kan väl skicka mig en tanke! Jag träffade henne först.

En underbar dag i naturen där naturen stod som vinnare till fullo. 4-0 blev slutresultatet till silvertorpederna i Hossmo.

Men om bara Linda säger några väl valda ord nästa tur så skall ni nog får komma upp och hälsa på mig.

It's all about trout1

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post5

Min väg in i fiskolismen!

FiskepassPosted by Seatrout.nu Tue, February 07, 2017 14:51:42

Anekdoter om fisket i Ljungbyån!

Som liten kille växte jag upp längs ån. Dagligen, ja i vart fall sommar vår och tidig höst var jag nere vid ån. Som skulle bli mitt liv framöver. Detta visste jag inte när jag byggde kojor i hasselsnåren , byggde vassflottar för att ta mig andra sidan ån. Som då var outforskad terräng. Man mötte både snokar, huggormar och andra trevliga djur.

Redan som liten pojk visste jag att sträckan nedströms reningsverket var förbjuden area. Där var de stora pojkarna, männen och kvinnorna som var besatta av fiske. Intresset för fiske växte succesivt fram. Detta efter att ha träffat många trevliga personer som välvilligt pratade med den lilla spjuvern som gick och frågade nere vid Källängen som 12-14 åring hur man fiskade och vad man fiskade. Ja, ens föräldrar trodde ju allt som oftast att man var nere vid sin lilla koja vid ån. Men efter tiden byggde man ut sitt revir, så att säga!

Jag minns mycket väl hur det va att ta steget in på Stora Binga, som man då uppfattade som ett slott. Astrid tog emot mig och förklarade för den asplövsskakande tonåringen att det tyvärr ej fanns några årskort, de var slutsålda! Vilken käftsmäll för denna yngling som tagit sig detta mod! Men i samma andetag säger hon att man kan sätta upp sig på en kölista för att få rätten till ett.

Korten var slutsålda och det var kö!

Hur lång tid skulle det ta att få detta efterlängtade kort!

Jag som förhoppningsfull tagit mig modet att gå in på de vuxnas arena.

Vad nu göra? Klart man skrev upp sig på en kölista.

Men vad skulle jag göra utan fiskekort!

Lösningfokusen inom mig växte fram! Man kan ju faktiskt köpa dagkort och fiska de dagar man kan och så önskar. Det blev aningen dyrare, men jag fick fiska och göra det jag gillade så mkt!

Samtidigt fick jag lära mig mycket av de som var gamla rävar, ja allt sa det inte! Men mkt lärde jag mig via dem under vårarna som flöt på.

Intresset kunde ju dött redan där vid första motgången, men att se inget årskort som inget fiske var otänkbart för mig!

Snart blev det sommarlov och något som redan sedan barnsben skapat ett stort intresse var sommarfisket med min morfar. Jag valde att lägga all den tid jag kunde nere hos morfar och även i familjens nuvarande stuga. Allt för att lära mig kustfisket, trodde jag! Varje helg blev det en vana att gå upp vid 04:00 för att vittja ålreven. Att ro ut med Blekingeekean i såväl bleke som grov sjö och höra sjöfågelns som sjunger blev en vardagsmelodi som var obetalbar. Att känna dofterna av tjära, daggblött gräs och tång var en ynnerst att få vara med om. Ål var alltid målet för morfar, men ibland blev det ort , abborre och gädda på kroken. Ja, ibland även en glupsk fiskmås!

Det jag redan då lärde mig var att vara aktsam och vördnadsfll i min behandling av det liv jag hade i mina händer. Det som ej skulle hem till tallriken skulle alltid varsamt tillbaka i vattnet. Det skall väl tilläggas att det aldrig blev vare sig ort el mås hem till tallriken! Efter att ha gått upp tidigt var det skönt att komma hem och äta lite frukost och lägga sig i hängmattan. För att under em på att igen! Då skulle reven betas på, och fanns det inga tångräkor var man tvungen att försöka håva dessa inför kvällens lägg. När reven väl var lagd så flög kastspöt fram! Att fånga gädda skall man göra på spö, sa alltid min morfar! Nät och ryssja är ingen sport! Klok man! Numera är det inte en blekingeeka som ta mig till dessa platser och min kära fiskekamrat ser numera ner på mig och beskådar min stund ute på sjön!
det är inte mkt som intresserat de övriga i familjen, men att fiska lite abborre i solnedgången är något som förgyller tillvaron sommartid!

Så började intresset för kustfisket och ju längre tiden gick så lämnades reven hemma och fiskespöt tog ens tid såväl tidig morgon som sen kväll.

Åren gick och årskortet kom närmare! Men detta tog hela 3 år och många dagkort senare.

En januaridag 1988 kom då det efterlängtade samtalet från Hossmo FVOF

- Hej Ola … du har nu möjlighet att köpa ett årskort, är du fortfarande intresserad?

Jag vet inte om stackarn som ringde fortfarande lider av tinnitus efter det tonårsvrålande svaret- JAAAAAA.

Sedan dess har åren flutit på och mycket vatten runnit under Binga bron och ibland alldeles för lite. Ganska snart fick jag frågan om att vara med i Hossmo FVOF:s stödutsättningsodling av öring. Där tillbringade jag 18 år och lärde mig ofantligt mkt om just öringen. Blev tidigt fisketillsyningsman och gick fiskevårdsutbildning på distans. Hamnade i styrelsen och är nu även med i Ljungbyåns vattenråd. Kort och gott! Vatten och fiske har kommit att bli mitt liv!

Ja, från att ha byggt vassflotta, väntat 3 år på årskort, frivilligt gått upp vid 04:00 som tonåring under ledig tid har man succesivt växt in i ett fiskeberoende.

Detta vill jag tacka min morfar, far, mor och alla goda fiskevänner för! Sist men inte minst min kära hustru som se till att jag får min medicin (fiske) med jämna mellanrum.

Premiären i Hossmo är precis avklarad!

Man sover alltid dåligt dagen innan. Vad skall jag ha för drag,fluga? Vad skall jag fiska för någonstans. Hinner jag fiska el blir det mest att kontrollera fiskekort osv.

Väl vaken och slå upp de blå så ser man att det snöa! Fan, tänker de flesta! Men inte jag, det brukar vara fantastiskt bra öringfiske vid lite snö. Men det fantastiska snövädret vänder till att bli isande kallt regnväder. Inget som hindrade ett gäng tappra själar som i vart fall tog 6-7st öringar under lördagen. Själv fiskade jag en mkt kort stund, men fick se mig besegrad av en liten firre som ej ville upp. På söndagen var man nere och körde ett avslappnat fiske och lyckades knipa en liten silvertorped på 45cm, som fint fick simma tillbaka!(ej min fisk på bild)

Nu blickar jag framåt mot nya fiskeäventyr med såväl gädda, abborre utmed vår kust. Vikten och längden har för mig ingen större betydelse. För tävlingen för mig är att överlista fisken även under svåra fiskedagar. All fisk skall behandlas med respekt oavsett strl art etc! att då säga att en liten fisk är skit är som att säga att små människor är skit i min värld!

Men framförallt kustens silver -Havsöringen är mitt lilla kall!
Den årliga resan till Gotland med Öringjägarna och Seatrout.nu är bokad. och utan denna årliga resan är inte ett fiskeår fullbordat.
Premiärfiske på v-kusten på hemlig plats( kanske kommer uppdatering i framtiden, vem vet?). Kort och gott att fiska med goda vänner och njuta av naturen och slappna av vid vackra vyer är det bästa jag vet!

Laxfiskeveckan i Driva - Norge är inbokad och ngn midsommarfest blir det inte för min del. jag ber om att få en riktigt fin lax under 2017. Som ni sett i tidigare inslag så är det sjukt fin natur runt Driva. Så inte bara fiskolistet i en får ro, utan även den naturälskande människan inom en.

Året har ju bara börjat och större delen ligger framför oss, får vi hoppas! Så till alla vänner önskar jag än en gång ett riktigt skitfiske år!
Att önska ngn lycka till är antingen okunskap el ovänlighet! Så till er säger jag tugga banan
( anses vara otur att ta med sig banan ut i båten)!

Hooked on fishing

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post4

Pure silver och randiga riddare-året 2017

FiskepassPosted by Seatrout.nu Thu, December 01, 2016 15:02:07

Ja då var det dags att göra en summering av fiskeåret! Ni har kunnat läsa om gäddfiske och premiärfiske i Hossmo och mäktiga Skottland. Men from mars har det varit stiltje på seatrout! En sanning som är grovhuggen!

1:a April är heligt för öringfiskare i väst, vi i Seatrout gjorde slag i sak och åkte ut till lite fina lokaler och njöt av en underbar dag.
Det gällde att prova nya vadare nya rullar och inte minst nya drag och flugor! Men, men trots ett stort artelleri så vann våra silver torpeder över oss. Vi fick i vart fall njuta av vacker natur och ett bra vårväder. Det visade sig dessutom att det var trögt fiske för samtliga av våra fiskebekanter på v-kusten!
Däremot inkom en rapport om en 4,5kg som tagits på Öland, ja ja vi skulle stannat hemma är första tanken! men varje kast man gå bom är man närmre sin drömfångst.

Mattias var nog den i gruppen som var närmast en silver torped denna dag!

Maj månad knackade på och det vankades Abborrefrossa – Ja, hur många kvällar och tidiga morgonar jag la på denna randiga krigare bör ej formuleras i skrift. Jag kan väl säga att de var mer än huggvilliga och fina till storleken. Min fiskevän Peter var om möjligt än mer förtrollad av denna art än jag .

I maj gjorde vi även vår årliga Gotlandstur!
Gotland Gotland 2017 skulle bli en resa som går till historia- all time high!

Strålande sol och blankt vatten mötte oss. Vaknar första dagen och se att vimpeln inte rör sig på flaggstången som förmodligen står på Gotlands blåsigaste ställe i vanliga fall. Gå ut och känner att underställ och långärmat är otänkbart. Det skulle medföra svettningsdöden -vilket i sig skulle leda till odör i huset som skulle eliminera hela skaran från fortsatta fiske ever. Fantastiskt sommarväder= skitväder ur fiskesynpunkt helt enkelt!

Med alla odds mot oss så nöter vi från tidig morgon för att göra en paus mitt under dagarna då det var solning som gällde. Fiske kväll, natt och tidig morgon var melodin! Även om den spelade mollackord!

Gänget kom inte upp i 5 fiskar under 4 dagarsresan och de som togs var inget att skriva hem till mor om, ja inte till far heller för den delen! Som tur var fick vi avsluta med lite fin fiskmiddag i Lickershamn.
Det gäller ju att njuta de stunder man kan i livet! Här står Classe och njuter i solskenet och de höga vågorna som helt uteblev under resan.

Men tror inte att detta är sista gången ni ser oss på Gotland- 2017 är vi där åter!

Väl hemma från Gotland fick jag frågan om jag ville hänga med och fiska regnbåge i ett litet vatten. Inte alls laddad för detta åkte jag utan större mål på detta. Dagen bjöd på ett riktigt skitväder och trasig spötopp(men lite uppfinningsrikedom och röd eltejp så fixade detta sig). Väl där kom nästa nederlag- sist i lottdragningen och fick välja fiskeplats bland de sista! Till råga på allt var det bestämt att det skulle tävlas fram till 12:00, Jag som hatar att tävla – den som fick största fisken fick gratis fiske för dagen!

Gick bort till en liten pöl och la ett kast vips, så var det en regnbåge på 3,4kg på kroken. So long gängets största. Men innan jag han glädjas åt detta så hade herr Larsson tagit en på 3,9kg.

Efter lite gemensam fikapaus, nöter jag vidare och går bort till min pöl, tjoho nu blir det åka radiobil. En regnbåge på 4,2kg, den visade sig vara en vinnarbåge för dagen! Konsensus av dagen som höll på att bli en vanlig dag. När du kan fiska och funderar på om svaret är nej, tänk då om och tänk rätt! Varje dag är en potentiell fiskedag, så varför gå miste om detta när du har möjligheten!!

Började så sakteliga förbereda mig på laxfiske i DRIVA. Insåg att jag behövde lite ny utrustning!

Vadarskorna var totalt utslitna och rullen skuren sen förra Norgeresan- som kan klassas som ensolresa likt årets Gotlandstur.

Resan började tidigt på midsommardagens morgon och bilresan genom Norge var händelserik och fantastisk på alla sätt. Men inget slå det vi reste för! Ni som inte varit Driva och sett naturen och de lodräta väggarna med vattenfall bakom dig – Åk dit!

Vi bodde kungligt i Elverhoi och fiskade på helt fantastiska vatten.

Det började trögt för oss alla! Den 29/6 är det endast 9 grader i luften och smått kyligt mot gårdagens 26grader. Ja så växlande var vädret och även vattenflödet dessutom, från 240kbm till 110 kbm på 12 tim. Ja vi trodde väl inte direkt att vandringslaxen skulle välja att nöta sten i Driva. Efter 4 timmars sömn flög Classe och jag upp för att fiska Storpool vid 04:00- Det visade sig dock den var tom, i vart fall var inte laxen intresserad av våra flugor! Hem och inta föda och slappa lite med övriga! Sen väntade Scogly för Classe och mig. Ganska omgående smäller det till på min sillastrypare special( tack än en gång Stefan för den). Efter en stunds drillande visade det sig att det var en stålblank liten grills.
Classe blir ivrig likt ett barn som väntar på godisregn och drar i repan efter på en mindre öring. Men när jag sitter och väntar på min tur så dyker det upp en tax från ingenstans. Han satte sig sonika hos mig! Efter 15 minuter dyker en pratglad herre upp. Det visade sig att han bodde i huset vid älven och var helt ointresserad av fiske. Nej han tog hellre med sig sin tax och jagade björn i Värmland! Ja ja tänkte jag, ibland blir man förblindad av ens närmiljö!

Veckan löpte på och vädret blev än mer högsommarlikt, så det blev nattfiske som gällde! På dagarna sågades ved inne i varderas rum!

Men den 1 juni bestämde Stefan och jag oss för att åka ut till kusten och testa sejfiske från klipporna. Ja om möjligt så var detta jeansfiske något enklare! På nästintill varje kast var det napp! Om inte sej så var det just jeans! Lyckades med konststycket att få ett drag mitt i skinkan! Väl sittande i kalsongerna trocklande att få ut kroken från jeansen så dyker ett gäng tumlare upp från ingenstans. En mäktig naturupplevelse som man ej fått vara med om man stannat hemma och sågat ved!

På kvällen väntar laxfiske igen och denna natt bjöd på rejäla bitar Stefan ta en 7kg därefter kommer Pär med en 10 kg och herr Faltin vill inte vara sämre så han toppar med 12,5 kg lax från Storpool.

Sammanfattningsvis en mycket bra fiskeresa trots vädrets makter emot oss. Så jag kan bara säga - I will be back!

Väl hemma från Driva så kommer man hem till en sommartorr å och fotbolls EM. Ja fotboll är inte min melodi, så istället för att se finalen tog jag mig ner till Ljungbyån och körde kvällsfiske efter vilsen Havsöring. Såg många som letat sig upp och blivit stående där det fanns vatten, men de var ej på hugget. Men strax efter 22:30 suger det gutt till i zpeyspöt och herr danielsson(rullen) får arbeta i symbios med mr Zpey. Det visade sig vara en öring på 63cm ca: 3kg. Försökte ta kort på den i vattnet, men inte ens med blixt liknade den en silvertorped! Nej mer en nytjärad planka. Så den har nog varit i ån en längre tid! Måtte det komma vatten så att du hittar ut min vän var tanken! Sommaren löpte på och Ljungbyåns vattenstånd har historiskt dåligt, vilket oroa mig!

Sommarkvällarna och tidiga morgonar avnjöts med abborrefiske ala lyx! Ja det är lyx att få abborrar över 1kg och i sådana mängder. Om detta kommer jag ej fördjupa mig i! men jag kommer säkerligen att fastna i detta även år 2017. Då skall de prövas med flugfiske efter dem!

Efter att ha jobbat mycket och skaffat sig en hyfsad öringabstinens valde vi i seatrout att göra en liten resa ner till Blekinge i hopp om att lure en öring. Vädret var optimalt vindmässigt och även lagom mulet, med risk för regn- Gutt fiskeväder med andra ord!vi taraskar ut och fiska av några hotspot platser som brukar ge fångst. Vilket det gör relativt omgående. Dock visar det sig vara en liten gädda som irrat sig in på öringens territorium.
När vi fiskat en stund och det var dags för lite fika och rast dyker allas våran TFS(the Fat Swede upp för att fiska med oss. Alla började dreglande titta på hans nya alster som skulle få vilken öringfiskare som helst i världen smått euforisk! ja det behövs ej tilläggas att vi köpte på ioss ett gäng! Därefter väntade lite testfiske av TFS och Ifishs nya rulle!

Draget var fantasktiskt och kommer med stor säkerhet skönja stor framgång framgent. och den öringfiskare som ej har detta drag i sin låda har lätt missat en väsentlig del i öringdragens
historia- ett drag som både kasta och fiska bra(fin gång-innebär ej fångstgaranti dock visar det sig)! Ifish rullen var även den en mkt överraskade pryl, lätt och skön , funktionell, bra linpåföring kastegenskaper etc, med andra ord en bra rulle. Med risk för att fiska sönder rullen som bara var till låns så byttes rullen ut mot den gamla hedliga shimanon.

Efter en skön fika på klippsluttningarna i höstsolen var det bara på att igen. Plötsligen tappar Classe hakan efter att en 10 kg + gädda följt med hans fluga ända in till spöt. Ja efter denna stund så blev det riktat fiske efter denna best som ej lät sig luras!

Men däremot dennes lillebror sög i sig Abbes fina drag, under tiden hans fader låg uppe på klipporna och snarkade gott i höstsolen!

Men vart är öringarna? Vi upptäckte snart att vattnet kändes motigt trots bra vindar och väderförhållande. Väl nere med termometern visade det sig vara badtemperatur, hela 21 grader! Vi letade oss till lite djupare vatten i tron om att lyckas en silvertorped, men nej närmre än ett par hugg och några följen kom vi inte! En bonusabborre fick Classe på Fluga, vilket är kul i sig.
Men det jag kommer minnas mest är mitt nya favoritdrag TFS och platsen som jag ej avslöjar! Vackert och med stor potensial bara herr Öring är hemma!

Senhösten har mest blivit spontana abborre och gäddpass, så nu längtar jag till nästa öringpass!

För det är den mytomspunna öringen som intresserar mig mest av allt. Även ett år som detta då man kommit ett steg närmre drömfisken genom att köra några nya bomdagar!

Än är inte 2016 slut, så vem vet det kanske blir en drömfångst från tomten el någon annan vänlig själ!

It´s all about trout -Hooked on fishing!

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post3

After Scotland

Abstinens!Posted by Seatrout.nu Thu, March 17, 2016 22:09:09
Är nu hemma efter en underbar vecka i Skottland!
Men att ha varit i havsöringens mecka utan att få fiska efter silvertorpederna var abstinensen om möjligt total.
Besökte Orvis i Edinburgh och insåg att fisket ej var nogat att skriva hem til mor om. Med andra ord inte på topp. Men detta är en föga tröst för en människa som kan se en vattenpöl som potensiell fiskemöjlighet!
Väl hemma i Ljungbyholm så hör man att det tagit brax på över 6kg, abborre på nära 2kg och även mal. PÅ måndagskvällen var det då dags för att checka läget i min pärla runt kroken-Ljungbyån. Några kast innan mörkrets inbrott hans med och ett par små borrar och snack med likasinnade stillade den värsta fiskehungern!
Tisdagen kom och det var jobb, jobb o jobb. Konstigt att arbetet skall inkräkta så mkt på en fritid! Hagbyån hade fiskepremiär. Ingen sensationell, kan man väl säga. Endast 2st registrerade fiskar, vilket var 2st små slempellar(gäddor).

Idag började dagen med att man besökte sjukhuset för att operera dit en ny tand! Fylld av bedövning och adrenalin så får jag ordinering av världens bästa tandläkare som lyder enligt följande: Nej Ola du skall inte träna idag, du skall koppla av och göra något som du tycker är kul- typ fiska! Den tandläkaren visste precis vad jag behövde!

En after work i form av fiske kan aldrig vara fel! Fick med mig Mattis som hämtade upp en käftvärkande fiskolist (tur det finns tandläkare som ordinera fiske som medicin)
Efter att ha haft ett smått makalöst gäddfiske så bestämde vi oss för att köra ut och kika på heta öringställen! Blev närmast förälskad när jag såg de små silvertorpederna simma runt båten. Men att lura dem till hugg visade sig vara mkt svårt!
Det gäller bara att ta nya tag och hoppas på att de små torpederna är huggvilliga nästa gång!
Vi fick i vart fall uppleva en magisk kväll! Där örnar seglar över en och sjöfåglar som njöt likt oss i vårvärmen.
Längtar redan till nästa fiskepass!

/Ola

• Comments(0)//blog.seatrout.nu/#post2

Allt är inte silver!

Abstinens!Posted by Seatrout.nu Fri, February 26, 2016 11:17:42
Tjenare vänner!

Började fiskeåret med ett bompass efter den mytomspunna Havsöringen i Blekinge den 2/1! Men varje bompass är ett steg närmre drömfisken! Sen kom istiden rullande in och även jag som inte är en isfiskare provade på detta. Ett gäddpass på isen blev det innan den smälte och blev till välbehövligt vatten!

Den 6 feb var den efterlängatde premiären hemma i kära Ljungbyån(Hossmoån i folkmun). Vaknade tidigt premiärdagen efter att ha sovit minst sagt oroligt. Lyckades med konststycket att gå upp en timme innan klockan ringde. trodde att jag försovit mig! Minst sagt skyndsamt stressa jag ner till ån! Mörker mörker och åter mörker möter mig! Men tydligen var jag inte ensam i mörkret. Mäter upp Per och Peter vid Brudhoppet, ta ett kort snack och masa mig vidare nedströms till min lilla premiärplats! Sätter mig mot ett träd och lyssna på musik, men upptäcker ganska omgående att jag fått sällskap bara några meter från mig!
Nja ingen fiskare, utan en liten nyfiken rävunge som stirra på mig och förmodligen undrar vad fan gör du här ute i mörkret!
Upptäcker då att det inte blivit ljusare under min tid längs med ån, solförmörkelse? Nej istället för att gå upp 06:00 har man lyckats med konststycket att se fel på en 4 och 6:a!

Nå väl vid 06:35 när folk började köra till sina jobb så jag en strimma av hopp, eller snarare ljus från bilens lyktor! Första kastet, skit oxå bottennapp! Nej då en liten stackare högg på mitt lilla Rapala.
Ingen fångst att skriva om till mor, en liten öring som stått kvar i ån. Inget silver med andra ord!
Därefter kom kylan och ställde till det för oss som gillar att fiska i öppet vatten!
Skulle varit ute några pass, men njursten och förkylning satte elakt stop för detta!

I tisdags var det såväl dags att inviga den lilla fiskebåten, sagt och gjort lyftes den upp på ett släp. Då var jag lyckligt ovetande om att detta skulle bli min bästa gäddfiskedag hittills!
Redan första kastet högg det på en liten slempelle, sen fortsatte det så under dagen!
Vi tappade räkningen när vi spräckte 50 gränsen! Inget stort, men alla runt 3-6kg och alla fick simma åter! Hullingslösa krokar gjorde att man tappade många, men en dag som denna när de stora inte ville visa sig vad gjorde detta! Njöt av solsken, regn och trevligt sällskap i form av havsöring, säl och Mattis(nej det är inte sälens namn utan en fiskevän) så klart!

Även om det är havsöringen som ligger mig varmast om hjärtat, så planerar jag ett gäddpass i Blekinge under helgen. Har fått äran att följa med och premiärfiska i en ny båt! Så i morgon skall det nötas slemgurka igen. Måtte mina händer inte förblöda och förstöra havsöringssäsongen! Nu ser de mest ut som om jag varit i slagsmål med ett gäng vildkatter!

Efter detta pass väntar Skottland och havsöringsöringen!